MINDFUL LEVEN: schrijven is structureren

To do list

Ik werk iedere middag voor een buitenschoolse opvang in Utrecht. ’s Ochtends ben ik  vrij en heb ik feitelijk gezien tijd genoeg om andere dingen te doen. Toch vind ik het lastig om dingen gedaan te krijgen in de uren voordat ik ga werken. Vaak doe ik veel dingen door elkaar en merk ik dat er zóveel dingen door mijn hoofd gaan van wat ik nog moet doen. Dat zijn hele huishoudelijke dingen, maar ook dat kaartje dat ik graag voor iemand wilde schrijven, recepten uitproberen, klusprojecten waarin we snel verder moeten… en zo vult mijn dag zich vanzelf, maar niet op een relaxte manier.

Op zich ben ik een ochtendmens en kom ik met weinig moeite uit bed. Ik zorg dan ook, heel lief vind ik zelf, voor het ontbijt omdat Hans totaal geen ochtendmens is. Voor hem is het bijna altijd een struggle om uit bed te moeten. Wat zeg ik, al-tijd. Na twee keer snoozen ga ik naar beneden om ons favoriete ontbijt klaar te maken en dat op een groot dienblad mee te nemen naar boven. Deze gewoonte is er ingeslopen toen we zoveel klusten dat we nog meer problemen hadden met uit bed komen. Hoe lekker is het dan om nog even te kunnen blijven liggen en wel te ontbijten?!

Maar als ik dan zo vroeg ’s ochtends heb ontbeten en ik weer helemaal up to date ben van het nieuws, vullen al mijn potentiële acties van de ochtend tegelijkertijd mijn hoofd. Een structurele storm in mijn hoofd komt. Soms werkt het verlammend en kruip ik liever weer iets dieper onder de deken. Heel vaak ga ik wel uit bed, om te beginnen aan veel projectjes tegelijk. Dan moet ik mezelf letterlijk tot de orde roepen en mezelf verplichten het ene af te maken voor ik het andere begin.

Misschien is het voor jou heel herkenbaar in meer of mindere mate. Ik vind het zelf bijzonder vermoeiend en helemaal niet bevredigend omdat ik niet veel gedaan krijg en ook weinig tijd voor mezelf inplan. Dus besloot ik anderhalve week geleden een to do list boekje te kopen om daar mijn acties van de dag op te schrijven. Het boekje ligt inmiddels structureel naast mijn bed zodat nog voordat mijn ochtendstorm begint, ik alles kan opschrijven wat ik die dag wil doen en neem hem (bijna) overal mee naartoe om te kunnen aanvullen en afstrepen. Het voelt om te kunnen strepen. Zo goed dat ik soms het lijstje aanvul met acties die ik wel heb gedaan, maar niet heb opgeschreven. Dan streep ik hem direct af. Erg hè!?

Het boekje helpt me overzicht te bewaren en inzicht te geven in alles wat ik heb gedaan en nog wil doen. Heel bewust schrijf ik daar ook relax-momenten op, zoals mijn smoothie- of koffietijd. “Lief zijn voor mezelf” was gisteren een actiepuntje. Maar met dat ik dat nu typ, vraag ik me af of ik hem wel heb afgevinkt. Dat afvinken lukt niet altijd, maar wel heel vaak. Als het niet is gelukt, is vaak direct duidelijk waaraan dat lag: ik had gewoon teveel te doen.  Daar moet ik voor waken want ik stel nogal wat eisen aan mezelf. Het lief zijn voor mezelf is dan het makkelijkst om te laten liggen voor een volgende keer, omdat de rest écht móét (vind ik).
Wat ik ook zo prettig vind aan het lijstje, is dat ik inzichtelijk heb gemaakt wat ik die dag ‘moet’. Soms kan ik namelijk overvallen door een gevoel van ‘whaaaa, ik moet álles NU’ (kan het niet beter uitleggen dan dit). Door mijn lijstje kader ik dat gevoel door ‘deze puntjes wil/moet ik vandaag. Niet meer dan dat.’ En dat is fijn! Wow!

Al met al is het boekje een echte aanwinst om de storm in mijn hoofd tegen te gaan. Om die reden lukt het zo goed om het iedere dag te doen, want het werkt gewoon! Wel moet ik waken voor de tijd voor mezelf, maar daar wijd ik mijn volgende Mindful-blog aan… want in oktober start ik mijn eerste mindful-challange: lief zijn voor mezelf. Een maand lang ga ik een lief zijn voor mezelf moment per dag (proberen te) plannen en ik houd je wekelijks op de hoogte van hoe mij dat vergaat!

Hoe voorkom jij storm in je hoofd? Ik ben benieuwd:)

 

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *